Ny funktion lanseras i BGO för att förenkla administration av projekt

För att underlätta administrationen av projekt och användare i SGBC:s digitala verktyg Building Green Online, BGO, lanseras den 25 augusti en ny funktion i verktyget.

Första gången du loggar in efterlanseringen kommer BGO begära att du bekräftar ditt konto och återställer ditt lösenord.

Funktionen gör att alla certifieringsprojekt kommer att vara kopplade till den organisation som äger projektet. Detta ger organisationen en samlad bild över sina projekt samt möjligheten att administrera vem som ska ha åtkomst till projekten. Det kommer att vara möjligt att tilldela användarna olika nivåer av behörighet i projekt. Behörigheterna avgör vad användarna kan se och göra i projektet. De olika behörighetstyperna presenteras i slutet av denna text.

Varje organisation kommer att ha ett inloggningskonto för rollen som organisationsadministratör och behöver därför mejla SGBC och meddela vilket konto som ska ha denna roll. De företag som använt sig av en central användare kommer att få denna inloggning som organisationsadministratör. Vänligen kontakta oss om ni vill ändra vilket inloggningskonto som används för rollen som organisationsadministratör.

Som användare kommer ditt inloggningskonto att vara kopplat till en organisation eller ett företag men du kommer fortsatt att ha åtkomst till projekt hos flera företag. Det blir därför ingen större förändring från hur det fungerar i nuläget för dig som arbetar med projekt i BGO. Förändringen består i att åtkomsten till projekt hanteras av en organisationsadministratör. För att få tillgång till ett specifikt projekt krävs en mejlinbjudan från organisationsadministratören.

Du som ska skapa ett nytt användarkonto gör det enklast genom en inbjudan från ditt företags administratör.

Användare och roller

De olika behörighetstyperna är följande:

Organisationsadministratör

  • Organisationshantering – Kan ändra uppgifter, flytta projekt till en annan organisation, begära borttagning av organisationen eller sammanslagning med en annan organisation.
  • Användarhantering – Kan skapa användare, hantera roller, justera åtkomst till specifika projekt och ta bort användare.
  • Projekthantering – Kan se, öppna och hantera alla projekt kopplade till organisationen.

Administratör

  • Användarhantering – Kan skapa användare, hantera roller, justera åtkomst till specifika projekt och ta bort användare.
  • Projekthantering – Kan se, öppna och hantera alla projekt kopplade till organisationen.

Användare (tre nivåer på användare)

  1. Projekthantering – Kan se, öppna och hantera alla projekt kopplade till organisationen.
  2. Projekthantering – Kan se och öppna alla projekt kopplade till organisationen.
  3. Projekthantering – Kan endast se och öppna projekt som användaren är direkt kopplad till.

En användare kan även kopplas direkt till ett projekt. Projektet kommer då att synas under fliken mina projekt. En användare kan kopplas till ett projekt med behörigheterna ”Läsa” eller ”Läsa och skriva”. Det går att koppla en användare från en annan organisation till ett projekt på detta sätt.

Du hittar instruktioner för hur du hanterar användare i BGO här.

Hör gärna av dig om du stöter på problem eller har frågor.