Den 16 oktober nylanseras SGBC:s certifieringsplattform Building Green Online (BGO). Nedan hittar du frågor och svar om den uppdaterade versionen av plattformen.
Varför uppdateras BGO?
SGBC uppdaterar plattformen i syfte att förbättra användarupplevelsen och effektivisera administrationen. Uppdateringen gör det lättare för våra användare att hantera och övervaka sina projekt och möjliggör för oss att framöver kunna erbjuda mer avancerad statistik och bättre stöd i hållbarhetsarbetet. Du kan förvänta dig kontinuerliga förbättringar och nya funktioner som gör det ännu enklare att hantera och analysera dina projekt.
SGBC:s certifieringssystem kommer att förflyttas till den uppdaterade plattformen etappvis. I den första etappen flyttas Miljöbyggnad iDrift och projekten inom systemet.
Vilka är de huvudsakliga ändringarna?
– möjlighet att exportera projektöversikter till Excel
– en ny funktion för att gruppera projekt i olika områden
– tydligare indikering för granskningskommentarer.
Hur loggar jag in?
När du ska arbeta i nya BGO loggar du in med samma användaruppgifter som tidigare via följande webbadress: https://bgonline.sgbc.se/
Hur påverkar detta mina pågående projekt?
Alla pågående projekt kommer att finnas kvar och du kan fortsätta arbeta med dem som vanligt. För att ge dig tid att vänja dig vid det nya gränssnittet, har alla deadlines flyttats fram två veckor.
Miljöbyggnad Nybyggnad
Hur skapar jag ett samgranskningsprojekt i nya BGO?
När du ska arbeta med samgranskning i Miljöbyggnad i nya BGO måste du kryssa i rutin samgranskningsprojekt som är på första sidan i registreringsflödet. Då skapar du först en registrering för huvudansökan och sedan lägger du till så många syskonprojekt som finns i projektet.
Med andra ord innebär det att från och med lanseringen av nya BGO ska du inte längre använda blanketten om Förhandsbeskedet för samgranskning.
Varför behöver jag ange koordinater i registreringen?
Anledningen till att du behöver ange koordinater i registreringsflödet är för att fastighetsbeteckningen tas fram ur dem. I nya BGO hämtas fastighetsbeteckningen från de angivna koordinaterna. Om du känner dig osäker på vilka koordinater som finns inom din aktuella fastighet kan du söka fram dem via lantmäteriets hemsida, Min Karta.
Hur skickar jag in ett förhandsbesked för en indikator i nya BGO?
När du ska arbeta med ett förhandsbesked för en indikator i nya BGO gör du det när projektet är i status ”Ansökan sammanställs”. Då går du till den enskilda indikatorn direkt i nya BGO och trycker på knappen ”Begär förhandsbesked”.
Med andra ord innebär det att från och med lanseringen av nya BGO ska du inte längre använda blanketten om Förhandsbeskedet för en indikator.
Hur skickar jag in en projektfråga i nya BGO?
Från och med nu ska projektspecifika frågor ställas i BGO. Projektspecifika frågor kommer endast att kunna ställas medan projektet är i status “Ansökan sammanställs”. Du ställer frågan genom att trycka på knappen “Projektspecifik fråga” för den enskilda indikatorn du har en fråga kring. Om du vill kan du bifoga filer, som till exempel ritningar eller liknande.
Observera att det fortfarande ingår tre projektspecifika frågor i ett projekt.
Om man har synpunkter kring granskningskommentarer ska inte projektspecifika frågor användas. När du ställt en projektspecifik fråga kan du fortsatt arbeta med din ansökan.
Miljöbyggnad Ombyggnad
Från vilket datum kan jag skicka in en registrering för Miljöbyggnad ombyggnad?
Miljöbyggnad Ombyggnads registrering är tänkt att lanseras den 6 mars 2025 i nya BGO.
Varför behöver jag ange koordinater i registreringen?
Anledningen till att du behöver ange koordinater i registreringsflödet är för att fastighetsbeteckningen tas fram ur dem. I nya BGO hämtas fastighetsbeteckningen från de angivna koordinaterna. Om du känner dig osäker på vilka koordinater som finns inom din aktuella fastighet kan du söka fram dem via lantmäteriets hemsida, Min Karta.
Jag kan inte skicka in min registrering – vad gör jag för fel?
Går det inte att trycka på knappen “skicka in” kan det ha flera orsaker. Det kan bero på att du inte fyllt i de obligatoriska fälten på rätt sätt, till exempel är ett obligatoriskt fält att välja BBR-version. Andra anledningar kan vara att du inte bifogat ritningar eller accepterat certifieringsvillkoren.
Vad händer efter att jag skickat in min registrering?
Mellan datumen 6 – 19 mars 2025 kommer det endast vara görbart att skicka in registreringar i Miljöbyggnad Ombyggnad. I praktiken innebär det att SGBC inte kommer genomföra någon kontroll av inskickad registrering förrän tidigast den 19 mars 2025.
Var ser jag vilka datum och tider som gäller för en byggnad som är inne i certifieringsprocessen?
När du loggar in i BGO ser du under “start” nästa deadline i respektive projekt. Om du vill se fler datum behöver du gå in i ett enskilt projekt och titta under ’översikt’. Du kan se historiska datum under “projektlogg”.
I vilken status ska jag fylla i adressuppgifter till byggnaden samt ange om jag vill ha plakett eller ej?
När projektet är i status “Ansökan sammanställs” ska du ange adressuppgifter till byggnaden samt om du vill ta emot en plakett eller ej. Du behöver ha fyllt i den här informationen för att byggnaden ska kunna certifieras.
Hur skickar jag in en projektfråga i nya BGO?
Från och med nu ska projektspecifika frågor ställas i BGO. Projektspecifika frågor kommer endast att kunna ställas medan projektet är i status “Ansökan sammanställs”. Du ställer frågan genom att trycka på knappen “Projektspecifik fråga” för den enskilda indikatorn du har en fråga kring. Om du vill kan du bifoga filer, som till exempel ritningar eller liknande.
Observera att det fortfarande ingår tre projektspecifika frågor i ett projekt.
Om man har synpunkter kring granskningskommentarer ska inte projektspecifika frågor användas. När du ställt en projektspecifik fråga kan du fortsatt arbeta med din ansökan.
Hur skickar jag in ett förhandsbesked för en indikator i nya BGO?
När du ska arbeta med ett förhandsbesked för en indikator i nya BGO gör du det när projektet är i status ”Ansökan sammanställs”. Då går du till den enskilda indikatorn direkt i nya BGO och trycker på knappen ”Begär förhandsbesked”.
Med andra ord innebär det att från och med lanseringen av nya BGO ska du inte längre använda blanketten om Förhandsbeskedet för en indikator.
Kan jag arbeta med samgranskning i Miljöbyggnad Ombyggnad likt den modell som finns i Miljöbyggnad Nybyggnad?
Nej, det går inte att arbeta med samgranskningsmodellen i Miljöbyggnad Ombyggnad.
Miljöbyggnad iDrift
Jag kan inte skicka in min registrering – vad gör jag för fel?
Går det inte att trycka på knappen “skicka in” kan det ha flera osaker. Det kan bero på att du inte fyllt i de obligatoriska fälten på rätt sätt, till exempel är ett obligatoriskt fält att ange nybyggnadsår. Om du angett ett årtal som är inom 3 år kommer du per automatik att inte kunna skicka in registreringen eftersom metodiken inom certifieringssystemet inte stödjer det. Andra anledningar kan vara att du inte bifogat ritningar eller accepterat certifieringsvillkoren.
Jag förstår inte vad jag ska revidera i min registrering?
Om du fått tillbaka din registrering för att revidera ser du SGBC:s kommentar i sammanställningen i sista steget.
I vilken status ska jag fylla i adressuppgifter till byggnaden samt ange om jag vill ha plakett eller ej?
När projektet är i status “Ansökan sammanställs” ska du ange adressuppgifter till byggnaden samt om du vill ta emot en plakett eller ej. Du behöver ha fyllt i den här informationen för att byggnaden ska kunna certifieras.
Om jag behöver mer tid i ett projekt, hur gör jag då?
Om du behöver mer tid i ditt projekt kan du mejla SGBC:s certifieringsspecialister via MBiDrift@sgbc.se och ansöka om uppskov. Hur uppskovet fungerar kan du läsa under avgifter för systemet.
Hur ställer jag en projektspecifik fråga nu när den nya portalen är lanserad?
Från och med nu ska projektspecifika frågor ställas i BGO. Projektspecifika frågor kommer endast att kunna ställas medan projektet är i status “Ansökan sammanställs”. Du ställer frågan genom att trycka på knappen “Projektspecifik fråga” för det enskilda kriteriet du har en fråga kring. Om du vill kan du bifoga filer, som till exempel ritningar eller liknande.
Observera att det fortfarande ingår tre projektspecifika frågor i ett projekt.
Om man har synpunkter kring granskningskommentarer ska inte projektspecifika frågor användas. När du ställt en projektspecifik fråga kan du fortsatt arbeta med din ansökan.
Var ser jag vilka datum och tider som gäller för en byggnad som är inne i certifieringsprocessen?
När du loggar in i BGO ser du under “start” nästa deadline i respektive projekt. Om du vill se fler datum behöver du gå in i ett enskilt projekt och titta under ’översikt’. Du kan se historiska datum under “projektlogg”.
Hur fungerar den årliga bekräftelsen i den nya portalen?
Den årliga bekräftelsen är en del av certifieringen i Miljöbyggnad iDrift. När en byggnad certifierats kommer det vara möjligt att gå vidare till den årliga bekräftelsen för att kunna fylla i värden, men det kommer inte vara möjligt att skicka in bekräftelsen förrän fyra veckor innan angivet datum i BGO.
Kan jag samgranska flera byggnader och på så sätt göra att de får parallella tidslinjer i den nya portalen?
Nej, det finns ingen samgranskningsfunktion i denna version av BGO. Det är inte möjligt att samgranska flera projekt, men om man arbetar med flera byggnader inom samma fastighet kan viss redovisning vara likartad.
Kan jag själv markera vilka byggnader som ska omfattas av volymrabatt i nya BGO?
Nej, det finns ingen funktion som gör att det går att markera vilka byggnader som omfattas av volymrabatt. Tills vidare fungerar volymrabatten likt tidigare. Om du avser arbeta med fler än tio byggnader under en 12-månadersperiod kan rabatt ges. Har du fler frågor kring hur volymrabatten fungerar vänligen ställ dessa via mejl till MBiDrift@sgbc.se. Det bästa är att kontakta SGBC redan i registreringsfasen.
Miljöbyggnad iDrift
Miljöbyggnad iDrift lanserades i nya BGO den 16 oktober 2024.
Jag kan inte skicka in min registrering – vad gör jag för fel?
Går det inte att trycka på knappen “skicka in” kan det ha flera orsaker. Det kan bero på att du inte fyllt i de obligatoriska fälten på rätt sätt, till exempel är ett obligatoriskt fält att ange nybyggnadsår. Om du angett ett årtal som är inom 3 år kommer du per automatik att inte kunna skicka in registreringen eftersom metodiken inom certifieringssystemet inte stödjer det. Andra anledningar kan vara att du inte bifogat ritningar eller accepterat certifieringsvillkoren.
Varför behöver jag ange koordinater i registreringen?
Anledningen till att du behöver ange koordinater i registreringsflödet är för att fastighetsbeteckningen tas fram ur dem. I nya BGO hämtas fastighetsbeteckningen från de angivna koordinaterna. Om du känner dig osäker på vilka koordinater som finns inom din aktuella fastighet kan du söka fram dem via lantmäteriets hemsida, Min Karta.
Jag förstår inte vad jag ska revidera i min registrering?
Om du fått tillbaka din registrering för att revidera ser du SGBC:s kommentar i sammanställningen i sista steget.
I vilken status ska jag fylla i adressuppgifter till byggnaden samt ange om jag vill ha plakett eller ej?
När projektet är i status “Ansökan sammanställs” ska du ange adressuppgifter till byggnaden samt om du vill ta emot en plakett eller ej. Du behöver ha fyllt i den här informationen för att byggnaden ska kunna certifieras.
Om jag behöver mer tid i ett projekt, hur gör jag då?
Om du behöver mer tid i ditt projekt kan du mejla SGBC:s certifieringsspecialister via MBiDrift@sgbc.se och ansöka om uppskov. Hur uppskovet fungerar kan du läsa under avgifter för systemet.
Hur ställer jag en projektspecifik fråga nu när den nya portalen är lanserad?
Från och med nu ska projektspecifika frågor ställas i BGO. Projektspecifika frågor kommer endast att kunna ställas medan projektet är i status “Ansökan sammanställs”. Du ställer frågan genom att trycka på knappen “Projektspecifik fråga” för det enskilda kriteriet du har en fråga kring. Om du vill kan du bifoga filer, som till exempel ritningar eller liknande.
Observera att det fortfarande ingår tre projektspecifika frågor i ett projekt.
Om man har synpunkter kring granskningskommentarer ska inte projektspecifika frågor användas. När du ställt en projektspecifik fråga kan du fortsatt arbeta med din ansökan.
Var ser jag vilka datum och tider som gäller för en byggnad som är inne i certifieringsprocessen?
När du loggar in i BGO ser du under “start” nästa deadline i respektive projekt. Om du vill se fler datum behöver du gå in i ett enskilt projekt och titta under ’översikt’. Du kan se historiska datum under “projektlogg”.
Hur fungerar den årliga bekräftelsen i den nya portalen?
Den årliga bekräftelsen är en del av certifieringen i Miljöbyggnad iDrift. När en byggnad certifierats kommer det vara möjligt att gå vidare till den årliga bekräftelsen för att kunna fylla i värden, men det kommer inte vara möjligt att skicka in bekräftelsen förrän fyra veckor innan angivet datum i BGO.
Kan jag samgranska flera byggnader och på så sätt göra att de får parallella tidslinjer i den nya portalen?
Nej, det finns ingen samgranskningsfunktion i denna version av BGO. Det är inte möjligt att samgranska flera projekt, men om man arbetar med flera byggnader inom samma fastighet kan viss redovisning vara likartad.
Kan jag själv markera vilka byggnader som ska omfattas av volymrabatt i nya BGO?
Nej, det finns ingen funktion som gör att det går att markera vilka byggnader som omfattas av volymrabatt. Tills vidare fungerar volymrabatten likt tidigare. Om du avser arbeta med fler än tio byggnader under en 12-månadersperiod kan rabatt ges. Har du fler frågor kring hur volymrabatten fungerar vänligen ställ dessa via mejl till MBiDrift@sgbc.se. Det bästa är att kontakta SGBC redan i registreringsfasen.